هدف بعثت پیامبر اکرم (ص) در کلام رهبری
سـاعت ٦:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢۸  کلمات کلیدی: بعثت پیامبر ، پیامبر اکرم

لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَ‌سُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ

"تزکیه و آموختن کتاب و حکمت، همان تحول درونی انسان است. انسان برای اینکه به هدف خلقت خود برسد، باید به هدف بعثت انبیاء درباره خود نائل شود؛ یعنی متحول گردد، درست شود، خوب شود و از آلودگی ها و پستی ها و عیب ها و هواجسی که در درون انسان است و دنیا را به فساد می کشاند، نجات پیدا کند؛ این در قلمرو وجود فرد است؛ بعثت برای این است. در بیانی هم که فرمودند : «إنّما بُعثتُ لأتَمّمَ مَکارِمُ الأخلاقِ» باز برگشتش به این است؛ «برانگیخته شده ام که مکرمتهای انسانی را کامل کنم». یعنی تهذیب انسان، تزکیه انسان،انسان را به حکمت سوق دادن، او را از جهالت بساطتِ عامیانه به فهم و زندگی حکیمانه رساندن. این در مقوله فرد و در قلمرو حیات فردی است." 1


"مساله بعثت یک تحول علمی - عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن فلسفه های خشک یونانی را که به دست یونانی ها تحقق پیدا کرده بود و ارزش هم داشت و دارد، مبدل کرد به یک عرفان عینی و یک شهود واقعی برای ارباب شهود. قرآن در این بُعدش برای کسی تاکنون منکشف نشده است، مگر «مَن خوطِبَ بِهِ» و در بعضی ابعادش حتی برای «مَن خوطِبَ بِهِ» منکشف نشده است؛ فقط برای ذات ذوالجلال (جلّت عظمته) معلوم است. اگر کسی سیر کند در فلسفه های بعد از اسلام و خصوصا قرنهای آخر و عرفای قبل از اسلام و آن کسانی که در هندوستان و امثال آن یک همچو مسائلی داشتند، یا عرفای بعد از اسلام که به تعلیم اسلام در این امر وارد شده اند، می فهمد که چه تحولی در این بُعد حاصل شده است؛ در صورتی که عرفای بزرگ اسلام هم راجل هستند در کشف حقایق قرآن. لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ بعثت رسول خداست، لسانی است که سهل و ممتنع است. بسیاری شاید گمان کنند که قرآن را می توانند بفهمند، از باب اینکه به نظرشان سهل است. بسیاری از ارباب معرفت و ارباب فلسفه گمان می کنند که قرآن را می توانند بفهمند، برای اینکه آن بُعدی که برای آنها جلوه کرده است و آن بُعدی که در پس این ابعاد است، برای آنها معلوم نشده است." 2

"مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرأ» شروع شد «اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّکَ الَّذِی خَلَقَ» و با «ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَ‌بِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان که بعثت ، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است." 3

________________________________________________

پی نوشت:

1-بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگزاران نظام، 1/11/1371

2-امام خمینی (ره)، صحیفه امام، ج17، ص430.

3-بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگزاران نظام، 23/7/1380

.:لینک دانلود والپیپر:.